ChatGPT är en AI-driven chattbot från OpenAI, som kan hjälpa till med allt från kundtjänst och textförfattande till analys och kreativa idéer. Verktyget är tillgängligt både som en webbtjänst och en app för iOS och Android. För att ladda ner appen, besök App Store eller Google Play, sök efter ”ChatGPT” och installera den på din enhet. Grundversionen är gratis att använda, men för avancerade funktioner och snabbare svar finns premiumabonnemanget ChatGPT Plus, som kostar cirka 250 kr/mån i dagsläget.
1. Använd ChatGPT:s Röstläge
På både Android och de senaste iPhone kan man ställa in sidoknappen för att öppna ChatGPT:s röstläge. Detta kräver att du installerar ChatGPT appen på din telefon. Det fungerar oväntat bra att ha långa naturliga konversationer som om man talar med en (otroligt kunnig) människa. Testa bolla idéer och ställ frågor på detta sätt, så kommer du snabbt inse nyttan med att tala istället för att skriva. Man kan även aktivera röstläget med knappen till höger om meddelandefältet, se bild ovan.
2. Analysera data som ett proffs
Oavsett om det handlar om webbplatstrafik eller engagemangsstatistik kan ChatGPT hjälpa dig att förstå allt. Genom att klistra in data, eller ladda upp till exempel excel-filer kan tjänsten enkelt sammanfatta och svara på frågor om trender. Ett exempel är att ladda upp kundfeedback från t.ex Google Reviews och Trustpilot och be tjänsten sammanfatta vad kunder har mest problem med, och ge förslag på lösningar. Den kan även lyfta fram vad dina kunder anser är ditt företags styrkor, och ge förslag på hur du kan anpassa marknadsföringen för att lyfta dessa. Det spelar ingen roll om det är tusentals recensioner, tjänsten har förmåga att analysera otroligt mycket text på bara sekunder.
3. Finslipa produktbeskrivningar och marknadstexter
Kvaliteten på texten är avgörande inom e-handel. Produktbeskrivningar ska övertyga kunderna om att de har hittat exakt rätt produkt. ChatGPT kan hjälpa dig att skriva kortfattade och engagerande produktbeskrivningar. Ange bara en lista med produktdetaljer och funktioner och låt ChatGPT generera olika versioner av en produktbeskrivning åt dig. Därefter kan du välja den mest lämpliga eller till och med kombinera dem för att få ett bra resultat. Gillar du inte sättet den formulerar sig på så kan du även be tjänsten matcha befintliga texter du har skrivit för att få samma känsla.
4. Skapa kundundersökningar
Enkäter är effektiva verktyg för att få värdefulla insikter från kunder. ChatGPT kan skapa korta och engagerande kundundersökningar, vilket gör dem perfekta att dela på sociala medier. Du kan sedan använda svaren för att utveckla smarta strategier, då tjänsten kan ge förslag på lösningar baserat på svaren du får in. Skulle det till exempel vara flera hundra svar så skulle det vara ett omfattande jobb för en människa att sammanställa – medan det går på sekunder för ChatGPT.
5. Utför konkurrensanalys och förbättra strategier
Analysera konkurrenters hemsidor och marknadsföring. ChatGPT kan identifiera vilka sökord, innehållstyper eller strategier du kan förbättra för att ligga steget före i din bransch. Upplever du att en konkurrent har kommit längre än ditt företag? Låt ChatGPT analysera deras hemsida, marknadsföring eller dokumentation och jämföra den med din egen. ChatGPT kan identifiera förbättringsmöjligheter och föreslå flera åtgärder, exempelvis:
* Nyckelord du kanske missar för stärka din SEO.
* Innehåll som bättre engagerar målgruppen.
* Val av strategi som generellt kan öka antalet kunder.
6. Utveckla framtidsscenarier och trendanalyser
Beskriv din bransch för ChatGPT och få förslag på kommande trender och tekniska innovationer. Använd insikterna för att planera långsiktiga strategier och hålla dig konkurrenskraftig. Om du exempelvis beskriver din bransch och frågar om möjliga framtida utvecklingar, kan ChatGPT ge dig insikter som du kanske inte hade tänkt på själv.
Exempel:
* ”Vilka tekniska innovationer kan påverka min bransch de närmaste fem åren?”
* ”Hur kommer kundbeteendet att förändras inom e-handel?”
7. Simulera kundfeedback och testa idéer
Innan en lansering kan ChatGPT agera som en testpublik. Få feedback från olika kundperspektiv för att förutse frågor och förbättra erbjudanden innan de når marknaden.
Beskriv din idé, och be ChatGPT ge dig feedback som om det kom från olika typer av kunder. Exempel:
- ”Hur skulle en stressad småbarnsförälder reagera på det här erbjudandet?”
- ”Vad skulle en tekniskt kunnig kund tycka om den här produkten?”
Det här kan hjälpa dig att förutse frågor eller invändningar och finslipa din lansering innan den når marknaden.
8. Optimera SEO och innehållsstrategier
Låt ChatGPT hjälpa dig att ta fram sökorden som passar för dig. Det är ofta inte helt enkelt att göra själv om man inte har rätt kunskap. Genom att inkludera rätt sökord på din webbplats, i blogginlägg, på sociala medier och i annonser kan du öka chansen att potentiella kunder hittar dig när de söker efter det du erbjuder.
Exempel: Vilka sökord ska jag använda om jag är en redovisningsbyrå i Göteborg? (se bild ovan)
9. Spara tid med flerspråkig kommunikation
ChatGPT är bra på att översätta mellan olika språk. Skapa professionella mejl, presentationer och marknadsföring på flera olika språk snabbt och enkelt. Det är ett kostnadseffektivt sätt att nå internationella kunder och samarbetspartners.
När vi har testat så upplever vi att den är bättre än Google Translate på att korrekt översätta facktermer och texter som innehåller både svenska och engelska ord (T.ex ska aldrig ”Microsoft Word” bli ”Mikromjuk Ord”).
Är du väldigt seriös med dina översättningar så tror vi dock att betalversionen av DeepL Translate kan vara snäppet bättre då den tjänsten är byggd enbart för översättning.
10. Sammanfatta mötesprotokoll och videoinspelningar
Har du ett långt mötesprotokoll eller en videoinspelning från ett Zoom-möte? Låt ChatGPT sammanfatta det åt dig i korta och tydliga punkter. På så sätt kan du snabbt få en överblick och dela det viktigaste med ditt team eller dina kunder. Du kan använda verktyg för att transkribera ljudinspelningar (som Otter.ai eller Temi) och sedan låta ChatGPT bearbeta texten.
Tänk på:
Att använda ChatGPT på jobbet kan vara väldigt praktiskt – men det är viktigt att komma ihåg vad man delar med sig av. Allt du skriver in i ChatGPT kan sparas och användas för att förbättra modellen, så det är inte rätt plats för känslig information. Om du exempelvis matar in företagshemligheter, kunddata eller interna strategier kan det skapa risker för både säkerhet och integritet. Vårt tips är att hålla dig till frågor som inte avslöjar något känsligt eller privat. På så sätt kan du dra nytta av tekniken utan att utsätta varken dig själv eller företaget för onödiga risker.